کاربرد قطعه BCM یا سیستم کنترل مرکزی در برلیانس

کاربرد قطعه BCM یا سیستم کنترل مرکزی در برلیانس

قطعه BCM در واقع Intelligent Services Unit با به عبارتی سیستم خدمات دهنده باهوش است که یک مرکز کنترل و پشتیبانی سیستم‌های الکترونیکی و الکتریکال اتومبیل برلیانس به شمار می‌رود. این سیستم با توانایی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که داخل آن تعبیه شده است به شکل کامل و مهندسی شده سیستم های فوق را کنترل و راه‌اندازی می‌کند. این راه‌اندازی موارد ایمنی خودرو را شامل می‌شود. وجود این قطعه سه مزیت دارد.

مزیت‌های قطعه BCM

  • از آنجایی که کنترل سیستم های خودروی برلیانس توسط یک قطعه کامپیوتری انجام می شود سایر اجزای الکتریکی اتومبیل بسیار دقیق‌تر و منظم‌تر وظیفه خودرو انجام می‌دهند.
  • با توجه به وجود این هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) در قطعه BCM، موارد ایمنی ویژه ای نیز برای شرایط بحرانی و خاص در این سیستم پیش بینی شده است که در مواقع لازم می‌تواند کاربردی باشد.
  • از دیگر مزیت‌های BCM کاهش میزان سیم‌کشی خودرو است.

به عنوان مثال هنگامی که سیستم BCM بخواهد برف پاک‌‌کن را از کار بیندازد ابتدا چک می‌کند که برف پاک‌کن در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد یا نه، سپس اگر در وسط شیشه بود آن را به پایین ترین سطح قرار داده و آن‌ها را قفل می‌کند. اگر بخواهیم مثال دیگری را عنوان کنیم باید به گرمکن شیشه عقب اشاره نمود، هنگامی دکمه گرمکن شیشه عقب را فشار می‌دهید قطعه BCM زمان لازم را برای راه‌اندازی این قسمت محاسبه و آن را فعال می‌کند. این موارد از این کنترل یونیت، مرکز فرماندهی قابل اعتمادی می سازد که راننده را نسبت به کارکرد صحیح و دور از خطر سیستم های خودرو مطمئن می‌سازد.

BCM یکی از ECU های داخل خودروهای برلیانس سری ۲۰۰ و ۳۰۰ به بعد زیر صندلی راننده قرار می‌گیرد. این عنصر به طور کلی و از ابتدا در مدل مالتی پلکس تولید می شود . BCM واجد ۴ سوکت جدا است.

سوکت های BCM 

  • سوکت ۱۵ پایه سفید رنگ ۱۵W WI
  • سوکت ۱۵ پایه مشکی رنگ ۱۵W BK (در خودرو واجد شیشه بالابر برقی)
  • سوکت ۱۸ پایه سفید رنگ ۱۸W WI
  • سوکت ۴۰ پایه مشکی رنگ ۴۰W BK

قسمت‌های اصلی BCM

  • قسمت A که بخش ورودی سیستم بوده و مرکز الکترونیک یونیت مرکزی را تشکیل می دهد .
  • قسمت B که قسمت قدرت و یا خروجی یونیت مرکزی را شامل می شود .
  • قسمت C که شامل یک سری فیوزهای حفاظتی است که برای حفاظت از یونیت مرکزی در سر راه خروجی های آن به قسمت های مصرف کننده قرار گرفته است.

قسمت A در BCM 

این قسمت BCM به پایه‌های ورودی سوکت‌ها وصل است. این بخش قسمت هوشمند سیستم به حساب می‌آید و در حقیقت یک کامپیوتر کوچک است که دارای CPU شانزده بیتی، I/O ، حافظه ROM و RAM و از این اجزا مهم‌تر نرم‌افزاری است که می‌توان ویژگی‌های آن را تغییر داد.  کارخانه برلیانس به هنگام تولید این خودرو این نرم افزار را به صورت پیش‌فرض روی حافظه BCM می‌ریزد. این نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده است که باعث عملکرد صحیح سیستم الکتریکی خودرو می‌شود.

به محض فعال کردن گرم‌کن شیشه عقب در خودروهای برلیانس و فشار دادن دکمه شیشه بالابر نرم افزار دستورات لازم را از طریق سنسورها به صورت الکتریکی به قسمت مورد نظر انتقال می‌دهد و در برخی خودروهای پیشرفته نیز با قرار گرفتن خودرو در حالت هشدار برق خودرو را قطع می‌کند.

قسمت B 

این قسمت از BCM دارای یک مدار جریان بالا (مدار قدرت) و یک مجموعه رله است. قسمت B در واقع جایگزین جعبه رله ها و رله های پراکنده ای است که در تمام مدل‌های برلیانس موجود است. 

قسمت C

این قسمت شامل یک سری فیوزهای حفاظتی است. این فیوزها از نظر شکل شبیه به یکدیگر بوده اما از نظر رنگ و آمپر متفاوتند تعداد و محل جایگذاری فیوزها می تواند بر حسب آپشن با یکدیگر فرق کند. با این حال در هر صورت فیوزهای ۱۵ آمپری آبی رنگ، فیوزهای ۲۰ آمپری زرد رنگ، فیوزهای ۳۰ آمپری سبز رنگ، فیوزهای ۴۰ آمپری نارنجی رنگ هستند. این قسمت نیز دقیقا مانند بخش B به صورت خارجی External در روی باکس های کنار BCM و دیگری در کنار FCM قرار داده شده است.

وظایف قطعه  BCM در خودروی برلیانس

  • کنترل مجموعه شیشه بالابر
  • کنترل مجموعه برف پاک کن
  • کنترل ریموت کیلس خودرو
  • کنترل مجموعه چراغ و راهنما

دلیل خرابی بی سی ام برلیانس 

دلیل خرابی این قطعه فقط و فقط رطوبت است. این قطعه به دلیل وارد شدن با کفش خیس به خودرو دچار خرابی و مشکل می‌شود که باید تعمیر یا تعویض گردد.

شرکت بازرگانی آقازاده

شرکت بازرگانی آقازاده در تلاش است تا با وجود مشکلات موجود، با کیفیت ترین قطعات خودرو را با کمترین سود و بهترین قیمت برای شما مشتریان عزیز در سراسر نقاط ایران ارسال کند. لازم به ذکر است تمامی قطعات موجود، دارای استاندارد هستند و به‌صورت مستقیم به کشور وارد می‌شود. ما همواره برآنیم تا رضایتمندی مشتریان خود را به بهترین نحو جلب نماییم.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت بازرگانی آقازاده به آدرس www.brillianceir.com مراجعه فرمایید.

1 دیدگاه دربارهٔ «کاربرد قطعه BCM یا سیستم کنترل مرکزی در برلیانس»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس