بخار گرفتن چراغ خودرو

بخار گرفتن چراغ خودرو

همه ما بخار گرفتن چراغ خودرو را یک بار تجربه کرده‌ایم. شیشه‌های خودرو در زمان هوای خنک‌تر بیرون نسبت به داخل، بخار می‌گیرد. چراغ خودرو نیز مانند شیشه‌ها به دلیل شرایط آب‌وهوا یک حجم از بخار در قسمت داخلی لنز چراغ جمع می‌شود.

امروزه در تمام چراغ‌هایی که روی خودرو نصب می‌شوند، سوراخ‌های کوچکی برای تهویه وجود دارند. این سوراخ‌ها باعث جریان هوا در چراغ خودرو می‌شوند. در صورت نبود تهویه چگالش از بین نمی‌رود.

دلایل بخار گرفتگی چراغ خودرو

در هنگام استفاده از خودرو چراغ‌های جلو گرما تولید می‌کنند. در صورت پارک خودرو، بخار روی چراغ خودرو جمع می‌شود. کدر شدن چراغ خودروها به دلیل ایجاد بخار در پشت قاب چراغ جلو و رفت‌وآمد جریان هوا، پشت قاب چراغ جلو بخار جمع می‌شود.

وجود گرما باعث از بین رفتن بخار داخل چراغ خودرو می‌شود. چراغ‌های زنون نسبت به چراغ‌های هالوژن حرارت کمتری تولید می‌کنند، درنتیجه زمان از بین رفتن بخار طولانی‌تر خواهد شد.

همه چراغ‌های جدید دارای سیستم تهویه هستند، با جابه‌جایی هوا گرم از فشار جلوگیری می‌شود تا اجازه ورود مستقیم آب به داخل محفظه چراغ را نداشته باشد. اگر هوای بیرون مرطوب باشد، بخار آب در قسمت داخلی لنز پوشش ایجاد می‌کند. در بیشتر محفظه‌های چراغ، دریچه‌هایی در بالا و پایین قرار دارد تا اختلاف فشار را کنترل کند و رطوبت به داخل مجموعه نفوذ می‌کند.

محل پارک خودرو یکی دیگر از دلایل بخار گرفتگی چراغ است. اگر در محل پارک هوا مرطوب و سایه‌دار باشد، تراکم بخار صورت می‌گیرد.

عمل چگالش

روشن کردن چراغ‌ها، گرمای کافی برای تبخیر رطوبت ایجاد می‌کند. با افزایش دما و رانندگی کردن هوا از طریق دریچه‌های موجود در داخل چراغ خودرو جریان پیدا کرده و بخار روی چراغ‌ها خشک می‌شود. در زمان بخار گرفتگی چراغ خودرو، بررسی دریچه‌های تهویه هوا چراغ در اولویت قرار دارد.

بخارهای چراغ پس از روشن شدن چراغ‌های جلو از بین می‌روند. با هدایت گرمای باقیمانده از لامپ‌ها از طریق محفظه چراغ، روند تخلیه سرعت بیشتری می‌یابد. در شرایط آب‌وهوا گرم، از بین رفتن بخار سریع‌تر انجام می‌شود و شفاف شدن کامل لنز به آب‌وهوا و سطح رطوبت بستگی دارد.

اگر بعد از باران یا شستشوی خودرو، آب درون چراغ جمع شود، به‌احتمال واشر لاستیکی پوسیده یا چراغ خودرو ترک خورده است. هرچه رطوبت در چراغ‌های جلو بیشتر شود، احتمال نفوذ به چراغ بیشتر می‌شود. پوشش محافظ از طریق قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش و عناصر مختلف دچار آسیب خواهد شد.

از بین بردن بخارآب داخل چراغ خودرو

از بین بردن بخارآب داخل چراغ خودرو

در زمان جمع شدن بخار در زیر قاب چراغ خودرو، می‌بایست بخار زدایی روی خودرو را انجام دهید. بخار زدایی و رفع کدری چراغ با یکدیگر متفاوت است. کدری چراغ خودرو به دلیل آلودگی و ضربه بر روی قاب چراغ جلو خودرو می‌شود. این پدیده در روزهای تابستان و در زمستان بیشتر رخ می‌دهد.

امکان از بین بردن بخار به‌صورت کامل وجود ندارد. در پروسه بخار زدایی چراغ خودروها، قاب چراغ از بدنه جداشده و به طور مجزا و  جداگانه تمیز می‌شوند. بعد از رفع بخار از روی قاب چراغ خودرو، محل قرارگیری چراغ به‌صورت کامل انجام می‌گیرد و تمام درزهای آن را با چسب پر می‌کنند.

در بسیاری از موارد، چراغ‌های روز وضعیت بخار گرفتگی را بدتر می‌کند. با استفاده از منابع نوری LED، چراغ‌های روشنایی روز گرمای کمتری تولید می‌کنند. برای جلوگیری از بخار گرفتگی، بهتر است با چراغ‌های کم نور رانندگی کنید.

در ادامه به از بین بردن آب داخل چراغ خودرو می‌پردازیم.

۱- از ایجاد سوراخ یا پوشش پلاستیکی پشت چراغ خودرو خودداری نمایید.
۲- از سشوار برای از بین بردن بخار درون چراغ خودرو استفاده نمایید. برای این کار ابتدا پوشش لاستیکی چراغ را جدا کنید، سپس با سشوار بخار چراغ را رفع کنید.
۳- از باز کردن چراغ و زدودن بخار خودداری نمایید.
۴- رانندگی با چراغ‌های روشن باعث از بین رفتن بخار چراغ خودرو می‌شود.
۵- برای تمیز کردن بخار داخل چراغ، محفظه را خارج کرده و خشک کنید. سپس آب را بیرون بریزید و محفظه را با الکل پاک نمایید.

در هنگام رانندگی اگر دید کافی را ندارید، بهتر است چراغ خود را تعویض کنید. کاهش دید باعث بروز تصادفات و خطرات بسیاری برای راننده و سرنشینان به همراه دارد.

جلوگیری از بخار شیشه خودرو

بخار شیشه‌های خودرو به علت اختلاف دمای داخلی و خارجی به وجود می‌آیند. در زمان بالا بودن رطوبت داخلی و پایین بودن دمای بیرون، بخار گرفتگی از داخل شیشه‌های خودرو ایجاد می‌شود. در شرایط بالا بودن رطوبت هوای بیرون و اختلاف زیاد دما با بیرون، بخار گرفتگی به‌صورت رطوبت روان از سطح خارجی شیشه‌ها دیده می‌شود. بخار گرفتگی دید راننده را کاهش می‌دهد.

خرید چراغ جلو و لوازم یدکی تمامی مدل‌های برلیانس

بازرگانی آقازاده با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان خود و ارائه لوازم یدکی برلیانس با بهترین قیمت همواره سعی داشته قطعات سفارشی دارای بهترین کیفیت و بهترین قیمت باشد تا مشتریان با آرامش خاطر بیشتر لوازم مورد نظر خود را خریداری و تهیه نمایند.

سؤالات متداول
۱- تا شفاف شدن کامل شیشه چراغ خودرو چه مدت زمان لازم است؟
شفاف شدن کامل شیشه چراغ خودرو به شرایط آب و هوایی و سطح رطوبت بستگی دارد.
۲- آیا برای پاک کردن چراغ خودرو می‌توان از الکل استفاده کرد؟
بله، آب داخل محفظه را بیرون بریزید و محفظه را با الکل استاندارد پاک نمایید.
۳- علت اصلی بخار شیشه خودرو چیست؟
بخار شیشه‌های خودرو به علت اختلاف دمای داخلی و خارجی به وجود می‌آیند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس