روش جلوگیری از بخار شیشه خودرو

روش جلوگیری از بخار شیشه خودرو

بخار شیشه خودرو یکی از دغدغه‌های رانندگان و سرنشینان حین رانندگی است. در شب‌های بارانی و در فصل زمستان شما هم این اتفاق را تجربه کرده‌اید، هوای داخل خودرو و تنفس سرنشینان باعث ایجاد رطوبت و بخار روی شیشه می‌شود.

بخار شیشه‌های خودرو به علت اختلاف دمای داخلی و خارجی به وجود می‌آیند. در زمان بالا بودن رطوبت داخلی و پایین بودن دمای بیرون، بخار گرفتگی از داخل شیشه‌های خودرو ایجاد می‌شود. در شرایط بالا بودن رطوبت هوای بیرون و اختلاف زیاد دما با بیرون، بخار گرفتگی به‌صورت رطوبت روان از سطح خارجی شیشه‌ها دیده می‌شود. بخار گرفتگی دید راننده را کاهش می‌دهد.

در این مقاله علت بروز بخار شیشه خودرو و روش‌های جلوگیری آن در فصل‌های مختلف می‌پردازیم.

علت بروز بخار شیشه خودرو

علت اصلی بخار گرفتن شیشه خودرو، اختلاف دما داخل و خارج خودرو است. در هوای سرد، رطوبت داخل خودرو و در تابستان بخارهای موجود در فضای بیرون خودرو نظیر بخار حاصل از مه و هوای شرجی باعث بروز بخار شیشه می‌شوند. شیشه خودرو به دلیل دمای پایین بهترین مکان برای میعان شدن بخارهای در فضای داخل و خارج از خودرو است. ایجاد سر و صدا و جیغ زدن باعث افزایش بخار روی شیشه‌ها می‌شود.

بخار شیشه خودرو از بیرون

هنگام هوا سرد، رطوبت موجود در دمای پایین هوا به شیشه‌های خودرو برخورد کرده و روی آن بخار ایجاد می‌شود. در هوا گرم، ایجاد بخار بر روی شیشه‌ها کمتر است. برای برطرف کردن بخار روی شیشه‌ها کافیست از برف پاک کن استفاده نمایید، در صورت برطرف نشدن بخار بر روی شیشه، بخاری خودرو را خاموش کنید.

بخار شیشه خودرو از داخل

بخار روی شیشه به دلیل تنفس سرنشینان، تعرق، پوشیدن لباس مرطوب داخل خودرو، بالا رفتن نسبی رطوبت هوا، محیط و کاهش دما بستگی دارد. با افزایش رطوبت در داخل خودرو بخار کردن شیشه‌های خودرو از داخل نیز افزایش می‌یابد. در زمان روشن کردن بخاری خودرو جهت گردش هوای داخل را به گردش هوا از خارج کابین قرار دهید تا بخار پاک شود، می‌توانید دکمه AC را روشن نمایید تا سریع‌تر بخار زدایی شود.

رفع بخار شیشه خودرو

برای رفع بخار شیشه خودرو می‌توانید از تهویه هوا به همراه کولر استفاده نمایید. تهویه هوا را روی درجه آخر بزارید و دکمه AC را فشار دهید یا شیشه‌های خودرو را کمی باز کنید تا بخار پاک شود.

راه‌حل دیگر رفع بخار شیشه خودرو، تمیز کردن شیشه‌ها از داخل با استفاده از مایع شیشه شوی ضد بخار است.

رفع بخار شیشه خودرو در فصل تابستان

بخار شیشه خودرو در تابستان به علت تابش نور خورشید به داشبورد و بخار مواد روی داشبورد است. این عامل باعث بخار گرفتگی شیشه‌ها می‌شود.

برای رفع بخار شیشه در فصل تابستان، می‌توانید شیشه‌های خودرو را کمی باز کنید تا از اختلاف دما داخل و خارج خودرو کاسته شود.  روشن کردن برف پاک کن و روشن نمودن کولر به سمت شیشه‌ها ساده‌ترین راه‌ حل برای رفع بخار شیشه هستند.

رفع بخار شیشه خودرو در فصل زمستان

علت بخار گرفتگی شیشه خودرو در زمستان، اختلاف دما خارج و داخل خودرو است. با کاهش اختلاف دما بخار در خودرو پاک می‌شود. برای رفع بخار شیشه در زمستان مراحل زیر را انجام دهید تا بخار از روی شیشه پاک شود.

۱- روشن کردن دریچه‌های خنک کننده زیر شیشه جلو خودرو
۲-  روشن کردن فن‌های خودرو و پایین آوردن درجه سیستم گرمایشی
۳- استفاده از دکمه‌های تعبیه شده در خودرو، اگر هوای بیرون سردتر باشد تنظیمات را طوری قرار دهید که هوا بتواند از بیرون وارد خودرو شود.

روش‌های جلوگیری از بخار شیشه خودرو

روش‌های جلوگیری از بخار شیشه خودرو
روش‌های جلوگیری از بخار شیشه خودرو

برای شفاف نگه ‌داشتن شیشه خودرو از هر ماده‌ای که باعث ایجاد رطوبت شود خودداری نمایید. خیس بودن کفی، نگه‌ داشتن غذای گرم، داشتن نوشیدنی داغ و صحبت کردن بیش‌ازحد باعث ایجاد رطوبت داخل خودرو می‌شوند. در مطالب زیر به رفع بخار شیشه خودرو می‌پردازیم.

۱-  از اسپری ضد بخار استفاده نمایید.
۲-  تهویه هوا را روی درجه آخر قرار دهید و دکمه AC را نیز فشار دهید.
۳- باز گذاشتن شیشه‌های خودرو یکی دیگر از راه حل رفع بخار شیشه خودرو است.
۴- از یک تکه ابر یا پنبه آغشته به شامپو، مایع ظرف‌شویی و… استفاده نمایید و روی شیشه‌های خودرو از داخل بکشید.
۵-  یک سیب‌زمینی را از وسط برش دهید و روی شیشه بکشید. برای رفع بخار بر روی آینه‌ها، این راهکار را امتحان کنید.
۶- از خمیر ریش داخل شیشه خودرو استفاده نمایید. برای رفع بخار بر روی آینه‌ها، این راهکار را امتحان کنید.
۷- از سیلیکا (ماده‌ای که در هنگام خرید داخل کفش، لوازم برقی و… قرار دارد) استفاده نمایید و آن‌ها را درون ظرف شیشه‌ای داخل داشبورد قرار دهید.

سؤالات متداول
۱- سریع‌ترین راه‌حل برای رفع بخار شیشه خودرو چیست؟
باز کردن شیشه خودرو یکی از سریع‌ترین راه‌حل برای رفع بخار است.
۲- علت اصلی بخار شیشه خودرو چیست؟
بخار شیشه‌های خودرو به علت اختلاف دمای داخلی و خارجی به وجود می‌آیند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس