خودروهای برلیانس تولید پارس خودرو در ایران

خودروهای برلیانس تولید پارس خودرو در ایران

برلیانس برندی چینی در صنعت خودروسازی است که با مشارکت بی ام و به تولید ماشین های نسبتا خوب می پردازد و چند سالی هم هست که با تولیدکنندگان ایرانی وارد قرارداد شده و محصولات مشترکی به بازار ایران عرضه می‌کند.

پارس‌ خودرو یکی از شرکت ‌های ایرانی است که در سال‌ های اخیر محصولات مشترک خود با برلیانس را به بازار عرضه کرده است که در ۶ مدل در استایل ‌های هاچ بک، سدان و کراس اوور تولید می شوند. این مدل‌ها ۱۰۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت ‌گذاری شده اند که نه‌ تنها برای بازار ایران نسبتا ارزان ‌قیمت بلکه رقابتی هستند؛ اما با توجه به وضعیت نامناسب طراحی و امنیت ماشین‌ های تولید داخل، محصولات چینی پارس‌ خودرو فروش خوبی داشته اند.

همچنین لوازم یدکی برلیانس از کیفیت ساخت بالایی برخوردار بوده و نسبت به قطعات خودروی داخلی از نظر کیفیت تولید جلوتر است.

در این مقاله، قصد داریم تا به بررسی مدل‌های مختلف برلیانس پارس خودرو بپردازیم و شما را با این برند بیشتر آشنا کنیم تا خرید آگاهانه ‌تری داشته باشید.

برلیانس H230

این مدل یک سدان است که توسط موسسه پنین فارینا ایتالیا طراحی شده و در سال ۲۰۱۲ وارد بازار بین المللی شد.

برلیانس H230 از پیشرانه ای ۱٫۵ لیتری برخوردار است که ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور دارد. حداکثر سرعت ماشین به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و مصرف سوخت ۶٫۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این مدل موفق به اخذ ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده است و امکاناتی مانند ۲ کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS و EBD و سنسور دنده ‌عقب دارد.

این خودرو به امکانات رفاهی متنوعی مجهز است که شامل سان روف برقی (در مدل‌های اتوماتیک)، آینه ‌های برقی، تنظیم ‌کننده نور چراغ های جلو، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و آینه داخلی ضد تشعشع است.

این مدل از طراحی بدنه خوبی برخوردار است که در این بازه قیمت مزیت محسوب می شود. از نمای روبرو، جلو پنجره و چراغ ‌ها هماهنگی مناسبی دارند و خطوط حجم دهنده کاپوت و سپر چهره ای تهاجمی برای این خودرو به وجود آورده اند. با وجودی که مه شکن های جلو به شکل دایره ساده هستند اما شباهت آن‌ ها با چراغ های جلو یک هارمونی خوب برای نمای روبروی ماشین ایجاد کرده است. در نمای پهلو هم خطوط حجم دهنده بالا و پایین طراحی جالبی ایجاد کرده اند.

بر خلاف طراحی چشمگیر نمای بیرون، اتاقک خودرو از کیفیتی چینی برخوردار است که با استفاده از پلاستیک خشک انجام شده است. البته این مشکل مختص این مدل نیست و در همه ماشین‌ های زیر ۶۰ میلیون تومان بازار دیده می‌شود. فارغ از جنس مواد تشکیل ‌دهنده، طراحی داخلی این مدل جذاب است. فرمان، دستگیره ها و دریچه های کولر کناری طراحی جالبی دارند و بسیار به خودرو‌های سیتروئن مدل C3 و DS3 شباهت دارند.

برلیانسH230 در نسخه دنده ای ۴۵ میلیون تومان و در نسخه اتوماتیک ۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

H220

این مدل نسخه هاچ بک H230 است که جوان پسند شده است و با طراحی شیک ماشین تناسب بیشتری دارد.

پیشرانه ‌این مدل تغییری نکرده است اما از یک موتور ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ استفاده می کند که قدرت ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر دارد که در نسخه ‌های دستی با گیربکس ۵ سرعته و در نسخه های اتوماتیک با گیربکس ۶ سرعته ارائه می شود. فرمان الکترونیکی این مدل در سرعت های بالا تعادل بهتری ایجاد می کند.

امکانات رفاهی این مدل در نسخه های دستی و اتوماتیک تقریبا یکسان است به‌جز اینکه سان روف برقی، سنسور دنده ‌عقب، چراغ مه شکن جلو و سیستم صوتی پیشرفته فقط در نسخه اتوماتیک ارائه می شوند.

قیمت این مدل ۴۸ میلیون تومان تنظیم شده است که تفاوت چندانی با H230 ندارد و تصمیم گیری را برای خریداران راحت تر می کند تا بین سدان و هاچ بک خودروی مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

H330

این مدل هم یک سدان است که پیشرانه ای مشابه مدل های بالا دارد فقط در نسخه دستی گیربکس ۵ سرعته و در نسخه اتوماتیک گیربکس ۴ سرعته دارد که با توجه به اینکه در مدل های پایین تر، از گیربکس ۶ سرعته استفاده شده است، یک نقطه ضعف برای این مدل محسوب می شود.

مصرف سوخت این مدل ۶٫۴ لیتر در نسخه دستی و ۶٫۷ لیتر در نسخه اتوماتیک است. تجهیزات ایمنی هم شامل فرمان الکترونیکی، دو کیسه هوای جلو، سیستم باز شدن اتوماتیک درها در هنگام تصادف و ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD است.

هر دو مدل دستی و اتوماتیک از داشتن امکاناتی نظیر تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، میله فرمان جمع شونده، سیستم ضد سرقت موتور و صندلی عقب با قابلیت پشتیبانی ایزوفیکس، سیستم تاشو صندلی عقب و میله ضربه گیر درهای جانبی بهره می برند. با این وجود نسخه اتوماتیک این مدل از تجهیزات اضافه ای مانند قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۸ حالت مختلف به همراه تنظیم گودی کمر، سان روف برقی، ریموت کنترل برای بستن پنجره ها، سیستم ورود و استارت بدون کلید و سنسور دنده عقب برخوردار است.

این مدل طراحی حرفه‌ای تری نسبت به سدان H230 دارد اما از همان خطوط حجم دهنده زیبا بهره می برد فقط استایل چراغ های جلو، جلو پنجره و گلگیرهای برآمده نمای جذاب تری ایجاد کرده اند.

طراحی داخلی خوردو هم تغییرات حرفه‌ای تری داشته است که شامل طراحی دورنگ داشبورد، رنگ کرومی قسمت مینی داشبورد، کنترل های صوتی روی فرمان و دکمه های بالابر شیشه است.

تنها موارد عدم تناسب در طراحی داخلی رنگ کرم استفاده شده است که با رنگ کرومی هماهنگ نیست و دریچه‌های کولر هم ساده طراحی شده اند.

با همه این مشخصات، H330 پارس خودرو رقیب اصلی دنای ایران خودرو است.

در حال حاضر، قیمت برلیانس H330 بیش از ۱۵۰ میلیون تومان است.

H320

این مدل هم نسخه هاچ بک مدل H330 است که پیشرانه مشابهی دارد و در نسخه دستی و اتوماتیک امکانات رفاهی یکسانی دارد که شامل قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۸ حالت مختلف به همراه تنظیم گودی کمر، سنسور دنده‌عقب و سان روف برقی است.

این مدل هم به دلیل هاچ بک بودن بسیار جوان‌پسند است و به همراه امکانات و ایمنی مناسب و دریافت استاندارد آلایندگی یورو ۵ جذابیت بیشتری برای خریداران دارد.

برلیانس H320 در حال حاضر ۱۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

 C3 Cross

این مدل آخرین محصول برلیانس است که در سال ۹۶ وارد بازار ایران شد و در واقع نسخه جوانسازی شده هاچ بک محبوب H320 این برند است که با نام C Cross یا H320 Cross در بازار ایران عرضه می‌شود.

برلیانس سی کراس، موتور ۱۶۵۰ سی‌سی دارد که ۱۱۴ اسب بخار قدرت را در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه دارد. انتقال توان به چرخ‌های جلو با یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک انجام می‌شود. مصرف سوخت برلیانس سی کراس در حالت ترکیبی ۷٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که استاندارد آلایندگی یورو ۵ را هم دریافت کرده است.
این مدل از تجهیزات ایمنی مانند سیستم ترمز ABS و EBD، قفل اتوماتیک درها در سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت، یادآوری صوتی باز بودن کمربند ایمنی، سنسور دنده‌عقب، کیسه هوای جلو برای راننده و سرنشین و باز شدن خودکار درها هنگام تصادف برخوردار است.

برلیانس سی کراس از امکاناتی مانند سان روف برقی، قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۸ حالت به همراه تنظیم گودی کمر، تنظیم هوای ورودی الکترونیکی، مالتی مدیا با سیستم رهیاب ماهواره‌ای (GPS)، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کامپیوتر سفری و صندلی عقب با قابلیت پشتیبانی ایزوفیکس (صندلی کودک) برخوردار است.

این مدل از نظر نمای داخلی و کابین تغییر خاصی نکرده است اما نمای ظاهری متفاوتی دارد. کنسول میانی این مدل با یک قاب نقره‌ای ‌رنگ از فضای اطراف جدا شده است که مثل وصله ناجور است!

برلیانس V5

این مدل به دلیل عدم استقبال خریداران فقط در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به بازار ایران عرضه شد که منجر به دریافت لقب بدشانس‌ترین خودروی چینی شد و تنها مدل برلیانس است که با این سرنوشت مواجه شده است!

این خودرو یک موتور ۱۶۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه دارد. وزن زیاد بدنه این مدل که بر روی این موتور سوار شده، یکی از دلایل عدم موفقیت ماشین است. حداکثر توان موتور به ۱۱۲ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه می‌رسد و حداکثر گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه دارد. این ماشین یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک دارد که شتاب صفر تا صد را در ۱۲ ثانیه طی می‌کند.

برلیانس V5 از تجهیزات ایمنی مانند ترمز ABS و EBD، ترمز دیسکی جلو و عقب، ۶ کیسه هوا، باز شدن خودکار قفل درها هنگام تصادف بهره می‌برد و امکاناتی مانند ۸ بلندگو، سیستم صوتی با پخش  MP3 با ورودی USB، فرمان هیدرولیک کامل و سنسور پارک در عقب دارد که راننده را در پارک کردن کمک می‌کند.

سایر امکانات برلیانس V5 شامل غربیلک فرمان، فیلتر هوای کابین، شیشه بالابر برقی، چراغ مه شکن جلو و عقب، رینگ آلومینیومی، آینه های جانبی برقی به همراه گرمکن، سان روف و صندلی عقب تا شونده است.

با این مشخصات، برلیانس V5 خودرویی در رده چانگان CS35، ام وی ام  X33 و گریت وال M است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس