تشخیص قطعات برلیانس اصل از تقلبی

تشخیص قطعات برلیانس اصل از تقلبی

وسیله نقلیه که برای حمل‌ونقل افراد استفاده می‌شود باید از امنیت کافی برخوردار باشد تا از جان سرنشینان محافظت شود و درعین‌حال ماشین هم اصطکاک غیرضروری نداشته باشد که هم طول عمر آن را کم می‌کند و هم هزینه زیادی به بار می‌آورد. بازرگانی آقازاده در مقاله زیر به شما کمک خوهد کرد تا قطعات برلیانس اصلی را از تقلبی تشخیص دهید.
به همین دلیل قطعات و لوازم یدکی خودرو نقش مهمی در تامین امنیت جانی سرنشینان دارند مضاف بر اینکه عملکرد و عمر مفید ماشین را هم بالا می‌برند؛ بنابراین تشخیص قطعات اصل از تقلبی یک مهارت ضروری است.
اما متاسفانه وجود لوازم یدکی تقلبی و غیراستاندارد در بازار ایران بسیار متداول شده است که حتی برخی از خریداران بدون در نظر گرفتن عواقب جانی و مالی به خرید این قطعات اقدام می‌کنند. آنچه بیشتر این قسمت سیاه بازار را رونق داده است وجود رقابت ناسالم است که منجر به عرضه قطعات بی‌کیفیت شده است که قیمت‌های معقولی ندارند و از نام برندهای معتبر هم سو استفاده می‌کنند.

ازآنجایی‌که لوازم یدکی خودرو یک بحث کاملا فنی است، مصرف‌کننده ناآگاه یا باید به توصیه تعمیرکار اعتماد کند یا براساس اعتبار برند اقدام به انتخاب لوازم یدکی بکند اما در بسیاری از موارد قیمت کمتر و تبلیغات دروغین، مصرف‌کننده را به سمت فروشندگان غیرمجاز سوق می‌دهد.
در این مقاله، ما به شما کمک می‌کنیم تا قطعات اصل را از تقلبی تشخیص دهید تا بازیچه سودجویان بازار نشوید!

گروه‌بندی لوازم یدکی استاندارد

در مورد استانداردهای ایران برای قطعات خودرو، دو گروه ایمنی و فوق ایمنی وجود دارد که نشانگر درجه اهمیت قطعه یا مجموعه قطعه است و فارغ از اینکه قطعه یا مجموعه، مورد استفاده ایمنی دارند یا تزیینی، تغییری در لزوم استاندارد ایجاد نمی‌کند.
استاندارد ملی لوازم یدکی ایمنی و فوق ایمنی خودور در ایران توسط موسسه استاندارد تعیین می‌شود که در مورد قطعات برلیانس نیز این قانون وجود دارد. اما برخی از لوازم یدکی هنوز استاندارد ملی ندارند که فقط با تایید تولیدکننده و با وجود هولوگرام به بازار عرضه می‌شوند.
اما موسسه استاندارد مسئول نظارت بر فروش لوازم یدکی خودور در بازار نیست بلکه فقط وظیفه تعریف استاندارد را دارد. اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و دستگاه‌های نظارتی موظف به نظارت بر فروش قطعات هستند که متاسفانه به دلیل گستردگی بازار، امکان نظارت بر همه فروشندگان وجود ندارد.
با این حال، همه قطعاتی که در یک ماشین استفاده می‌شوند باید استاندارد باشند چرا که حتی بدون بحث ایمنی هم عملکرد و عمر مفید خودرو به خطر می‌افتد.

قطعات تقلبی چگونه به بازار راه می‌یابند؟

لوازم یدکی تقلبی احتمالا از طریق قاچاق وارد ایران می‌شوند یا در کارخانه‌های غیرمجاز تولید و به بازار عرضه می‌شوند. البته موارد محدودی هم وجود دارد که متاسفانه در گمرک یا آزمایشگاه‌های استاندارد تبانی صورت می‌گیرد که منجر به ورود قطعات تقلبی و غیراستاندارد به بازار می‌شود.

راه‌های تشخیص پکیج اصل از تقلبی

۱- رنگ بسته‌بندی

طراحی دقیق یک بسته‌بندی تقلبی هرگز مانند نسخه اصل نمی‌شود و معمولا تفاوت‌های ظریفی در تناژ رنگ وجود دارد که منجر به کم‌رنگ یا پررنگ شدن بسته‌بندی تقلبی می‌شود.

۲- کیفیت بسته‌بندی

بسته‌بندی اصل از مواد اولیه با کیفیت استفاده می‌کند که ظاهری مرغوب‌تر و مستحکم‌تر ایجاد می‌کند که در مقایسه با نسخه تقلبی به‌آسانی قابل‌تشخیص است.

راه‌های تشخیص قطعات اصل از تقلبی

۱– لمس قطعات

لمس کردن قطعات معمولا کیفیت طراحی و تولید قطعه را نمایان می‌کند که فقط با تماس پوست تشخیص داده می‌شود. البته این متد بیشتر توسط افراد باتجربه استفاده می‌شود.

۲– کیفیت آلیاژ استفاده شده

نوع مواد اولیه استفاده شده در قطعات اصل باید مرغوب باشد که ظاهری با کیفیت و بی‌نقص ایجاد می‌کند که در مقایسه با نسخه تقلبی کاملا مشهود است.

۳– نوع جوشکاری

کیفیت جوشکاری قطعات هم یک فاکتور ظریف دیگر در تشخیص کیفیت قطعه و در نتیجه اصالت آن است.

۴– نوع پرچ‌کاری

پرچ‌کاری هم مانند جوشکاری المنت کیفیتی دیگری است که در تشخیص قطعه اصل از تقلبی کمک می‌کند.

۵– نوع نوشته روی قطعه

نوع حک کردن و سایز متن موجود در روی قطعه اصل از کیفیت بالاتر و ماندگاری بیشتری برخوردار است که به راحتی از نسخه تقلبی قابل‌تشخیص است.

۶– کیفیت پرداخت نهایی سطح

پرداخت ظاهری قطعه یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای تشخیص اصالت قطعه است که در مقایسه با قطعات تقلبی کیفیت به مراتب بهتری دارد.

شما می توانید برای خرید قطعات برلیانس با واحد فروش بازرگانی آقازاده تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس