برلیانس H320 بخریم؟ یا نه؟!

برلیانس H320 بخریم؟ یا نه؟!

هنگامی که قصد خرید خودرو دارید، گزینه‌ها فراوان هستند! از برند گرفته تا ایمنی، مشخصات فنی، طراحی، فضای داخلی و راحتی که همگی باید مطابق نیازها و علایق شما باشند و از همه مهم‌تر اینکه در محدوده بودجه شما هم قرار بگیرند.

در چند سال اخیر صنعت خودرو در جهان متحول شده است و بازیگران جدیدی وارد عرصه شده‌اند. البته برندهای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی هنوز هم معتبر و محبوب هستند اما کره‌ای‌ها هم حرفی برای گفتن پیدا کرده‌اند و چین نیز با شتاب زیادی وارد بازی شده است.

چین بیشترین مصرف‌کننده در جهان را دارد و به همین دلیل برای خودروسازهای بزرگ دنیا بازار بسیار جذابی است. حکومت چین هم از این جذابیت استفاده کرده و با وضع قوانین و تعرفه‌های مناسب هم به واردات برندهای برتر کمک می‌کند و هم تولیدکنندگان داخلی را تشویق می‌کند تا صنعت خودروسازی چین را به سوی آینده هدایت کنند.

ایجاد جوینت ونچر با خودروسازی‌های مطرح دنیا یکی از این سیاست‌ها است تا شرکت‌های چینی بتوانند تولیدات مدرن و با کیفیت را در مدل‌ها و قیمت‌های مناسب به بازار عرضه کنند. در میان همه این همکاری‌ها، جوینت ونچر برلیانس چینی با بی‌ام‌و آلمانی بیش از همه چشم‌گیر است که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت تا محصولات این برند را در چین به فروش برساند. در ۱۵ سال گذشته برلیانس توسعه بسیاری داشته است و به یکی از برندهای مطرح خودروسازی در چین تبدیل شده است.

یکی از بازارهایی که مورد توجه برلیانس بوده است بازار ایران است که در سال ۲۰۱۵ با همکاری خودروسازی سایپا به روی برلیانس باز شد و مدل‌های H200 و H300 این برند در ایران تولید شدند. مطابق اطلاعات اعلام شده مبلغ ۶۰ میلیون دلار بابت راه‌اندازی خطوط تولید این ماشین‌ها در سایپا و پارس خودرو هزینه شد تا در سال ۱۳۹۴ شاهد عرضه این تولیدات در بازار ایران بودیم.

در حال حاضر مدل جدیدی از این برند به نام H320 به بازار عرضه شده است. در این مقاله، برلیانس H320 را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داده و مزایا و معایب آن را به تفصیل شرح می‌دهیم تا بتوانید با آگاهی کافی، درباره ارزش خرید این خودرو تصمیم‌گیری کنید.

مشخصات فنی برلیانس H320

برلیانس H320 یک خودروی هاچ بک کامپکت است که دارای موتور ۴ سیلندر خطی، ۱٫۵ لیتری، ۱۶ سوپاپه است که ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌دهد. این مدل با به کارگیری یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک و ۵ دنده دستی توان موتور را به چرخ‌های جلو هدایت می‌کند. موتور H320 موفق به دریافت استاندارد آلایندگی یورو ۵ شده است و در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶٫۴ لیتر سوخت با دنده دستی و ۷٫۷ لیتر سوخت با دنده اتوماتیک استفاده می‌کند.

برلیانس H320 4210 میلی‌متر طول، ۱۷۵۸ میلی‌متر عرض و ۱۴۶۰ میلی‌متر ارتفاع دارد و طول بین محوری آن ۲۵۸۰ میلی‌متر و وزن خودرو ۱۲۲۵ کیلوگرم است. این مدل که یک هاچ بک کامپکت است در محور جلوی خود از سیستم تعلیق نوع مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل پیچشی استفاده می‌کند. سیستم فرمان هم از نوع تقویت شده برقی دنده شانه‌ای است که حداکثر سرعتش ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

مزایا برلیانس H320

مصرف سوخت به صرفه

در رده خودروهای اقتصادی، مصرف سوخت یک عامل مهم برای تصمیم‌گیری خریدار است. موتور ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری برلیانس H320 در حالت دستی در هر صد کیلومتر ۶٫۴ لیتر سوخت و در مدل اتوماتیک ۶٫۷ لیتر بنزین می‌سوزاند که در مقایسه با یکی از رقبای خود، رنو ساندرو، مقدار قابل قبولی است چراکه رنوساندرو در هر صد کیلومتر ۸٫۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند که تفاوت آشکاری با برلیانس H320 دارد.

نکته قابل توجه این است که اعداد اعلام شده در آزمایشگاه محاسبه شده است و ممکن است که در مصرف واقعی با اعداد بالاتری مواجه شوید با این حال به نظر می‌آید که برلیانس H320 از نظر مصرف سوخت ماشین به صرفه‌ای است.

ایمنی مناسب

برلیانس H320 دارای ۵ ستاره ایمنی از تست ایمنی موسسه سی اِن کپ است که شاید بر خلاف انتظار مردم از یک خودرو چینی باشد. البته شاید به این تست خیلی اعتماد نداشته باشید اما باید بدانید که این تست مطابق استانداردهای بین‌المللی اجرا می‌شود. در هر حال رقبای هم سطح این مدل مانند دانگ فنگ H30 اصلا تست ایمنی ندارند!

تجهیزات و امکانات ایمنی برلیانس H320 شامل کیسه هوای سرنشینان جلو، سیستم ترمر ABS و EBD، ترمز دیسکی تهویه شونده جلو و عقب، قفل خودکار درب‌ها در سرعت بالای ۲۰ کیلومتر بر ساعت، ایموبلایزر، ایزوفیکس، میله ضربه‌گیر درب‌های جانبی، میله فرمان جمع شونده، بازشدن اتوماتیک درب‌ها در هنگام تصادف و یادآور صوتی باز بودن کمربند ایمنی است.

فرمان پذیری خوب

برلیانس H320 در محور جلو سیستم تعلیق مستقل مک فرسون و در محور عقب سیستم تعلیق نیمه مستقل میل پیچشی دارد که توان هندلنیگ خوبی به این خودرو می‌دهد که در رده اقتصادی یکی از بهترین‌ها است.

سیستم فرمان الکتریکی هوشمند ماشین که به EPS شناخته می‌شود بسیار نرم است و عملکرد مناسبی ارائه می‌دهد. داشتن فرمانی با این مشخصات H320 را تبدیل به گزینه خوبی برای شهرهای پر ترافیک مانند تهران می‌کند و در پیچ جاده‌های بین شهری هم لذت رانندگی را دو چندان می‌کند.

طراحی جذاب و مدرن

برلیانس H320 که توسط شرکت پینین فارینا طراحی شده است، یک هاچ بک چشم‌گیر است که پیدا کردن نقص در دیزاین ماشین را سخت می‌کند. با توجه به اینکه دیزاین اسپرت دارد مورد توجه جوان‌ها قرار می‌گیرد. جلو پنجره ماشین از روی مدل‌های بی‌ام‌و طراحی شده است و کاپوت جلو هم با وجود داشتن دو خط که از کاپوت به دو انتهای جلو پنجره کشیده شده است، نمایی دیدنی ایجاد کرده است که با چراغ‌های جلو هارمونی زیبایی دارد. سپر ماشین هم با وجود دو چراغ مه شکن زیبا جلب توجه می‌کند که در ترکیب با سایر جزییات، طراحی حرفه‌ای و زیبا برای H320 خلق کرده‌اند.

در کناره‌های خودرو هم گلگیرها به چشم می‌آیند که با یک خط که از دستگیره درها می‌گذرد به چراغ‌های عقب خودور متصل می‌شوند. درب‌ها هم با وجود یک خط مورب در قسمت پایین در زیباتر جلوه دادن ماشین کمک می‌کنند. رینگ‌های ۱۵ اینچ هم در تناسب کامل با سایز بدنه خودرو هستند.

در عقب ماشین از طراحی ساده اما جذاب استفاده شده است. چراغ‌های عقب یک تکه هستند و در کنار چراغ‌های مه شکن و ترمز سوم به زیبایی نما اضافه کرده‌اند.

در مجموع طراحی H320 به دلیل شباهتی که به مدل‌های بی‌ام‌و دارد بسیار حرفه‌ای و با وقار به نظر می‌آید.

کابین زیبا و جادار

طراحی کابین اگر چه در سطح طراحی بدنه ماشین نیست، اما به سادگی جذاب است و با وجود روکش چرم صندلی‌ها و فرمان، ظاهری گران قیمت به خود گرفته است. قطعات کابین از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند که در رده اقتصادی و در مقایسه با رقبا چیز غیر عادی نیست.

از امکانات چشم‌گیر در فضای کابین می‌توان به صفحه نمایش کنسول مرکزی و طراحی منحصر به فرد نمایشگر کیلومتر و آمپرها اشاره کرد.

ابعاد کابین با توجه به ابعاد بدنه ماشین برای سرنشینان فضای کافی و راحت ایجاد می‌کند که حتی برای یک خانواده ۴ نفره هم به خوبی پاسخ‌گو است.

امکانات و گزینه‌های فراوان

در صنعت خودروسازی چین تقریبا همه تولیدات دارای یک سری امکانات و گزینه‌های پایه هستند که در واقع از مزایای ماشین‌های چینی است که فروش بالایی هم ایجاد کرده است. طبیعتا H320 هم تابع همین روند است.

برلیانس H320 از امکاناتی مانند سانروف برقی، شیشه بالابر برقی، ۸ تنظیم برای صندلی راننده، سنسور دنده عقب، تهویه مطبوع الکترونیکی، قفل مرکزی با ریموت کنترل، سیستم صوتی با رادیو (۲ بلندگو و ۲ توییتر) در مدل دستی، سیستم مولتی مدیا به همراه نویگیشن در مدل اتوماتیک (۴ بلندگو و ۲ توییتر)، پخش سی دی، ورودی USB، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، مه شکن جلو، سیستم الکترومغناطیسی باز شدن درب عقب، تنظیم الکتریکی آینه‌های جانبی، غربیلک فرمان چرمی همراه با کنترل‌های سیستم صوتی، کامپیوتر سفری و سیستم ورود و خروج بدون کلید برخوردار است.

معایب راه

موتور ضعیف با شتاب نا مناسب

برلیانس H320 از یک موتور ۱٫۵ لیتری با ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپه برخوردار است که توانی معادل ۱۰۳ اسب بخار و گشتاوری برابر ۱۳۸ نیوتن متر دارد. در رده اقتصادی این موتور قابل قبول است اما با توجه به وزن بالای خودرو، موتور عملکرد خوبی نخواهد داشت مخصوصا اگر از مدل اتوماتیک در سربالایی‌ها استفاده کنید که تجربه رانندگی دلپذیر نخواهد بود. نکته قابل توجه اینکه در مدل‌های جدید از موتور ۱۶۵۰ سی سی استفاده شده است.

شتاب صفر تا صد این خودرو در مدل دستی ۱۳ ثانیه و در مدل اتوماتیک ۱۶ ثانیه است که اعداد جالبی نیستند. تنها نکته امیدوار کننده گیربکس تیپ ترونیک ماشین است که به راننده در تعویض دنده و شتاب‌گیری کمک می‌کند. شتاب ارائه شده این ماشین حداقل در روزهای اول راننده را دلسرد خواهد کرد تا اینکه به روال ماشین عادت کند و رابطه موتور و گیربکس را درک کرده و به راحتی شتاب بیشتری بگیرد.

گیربکس اتوماتیک نامناسب برای رانندگی در جاده

برلیانس H320 اتوماتیک، گیربکسی قدیمی و به روز نشده دارد که با وجود اینکه در خیابان‌های داخل شهر عملکرد قابل قبولی دارد اما در جاده‌ها و سرعت بالا خوب عمل نمی‌کند و جعبه دنده اتوماتیک احتمالا راننده را دلسرد می‌کند.

در مورد هماهنگی گیربکس و موتور برلیانس، کشش پیشرانه H320 در دنده یک عملکرد خوبی دارد ولی پس از اینکه از دنده ۲ استفاده می‌کنید شتاب را از دست می‌دهید و اگر سرعت از ۳۵-۴۰ کیلومتر بالاتر باشد و بخواهید سبقت بگیرید، گیربکس به صورت اتوماتیک با دنده ۲ کار می‌کند و به سختی به دنده یک بازمی‌گردد که مانع شتابگیری می‌شود؛ اما نکته قابل توجه این است که این مشکل در رده اقتصادی و در مقایسه با رقبا متداول است.

کمبود گزینه‌ها و تجهیزات خاص

برلیانس H320 تقریبا مجموعه کاملی از امکانات و تجهیزات را ارائه می‌دهد اما جای خالی تعدادی از امکانات خاص هنوز هم به چشم می‌خورند. امکاناتی که قابل افزودن هستند شامل بلوتوث، هندزفری و کروز کنترل است و ساعت خودرو هم در صورت خاموش بودن سیستم صوتی در شب قابل مشاهده نیست که شاید نیاز به تامین یک ساعت دیجیتال جداگانه را ضروری می‌کند.

خدمات پس از فروش نامطلوب پارس خودرو

این مشکل از معایب خودرو نیست بلکه به شرکت سازنده بازمی‌گردد که خدمات پس از فروش خوبی برای این مدل تامین نمی‌کند که به جز شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها می‌تواند دردسر ساز باشد چرا که برای پیدا کردن نمایندگی مجبورید به نزدیک‌ترین شهر بزرگ مراجعه کنید! مهم‌تر اینکه برخی از خدمات سطح بالای پارس خودرو فقط در تهران و مراکز استان‌ها ارائه می‌شوند.

معضل دیگر پارس خودرو تامین قطعات یدکی است که به صورت نامطلوبی انجام می‌شود اما شما می توانید لوازم یدکی برلیانس را از بازرگانی آقازاده تهیه کنید.

و مشکل اساسی پیش‌فروش ماشین است که اغلب با تاخیر در تحویل از طرف پارس خودرو انجام می‌شود.

نتیجه‌گیری

برلیانس H320 با ارائه امکاناتی مناسب برای رده اقتصادی یک کراس اور قابل قبول است که با رفع معایب و ارائه خدمات پس از فروش بهتر از طرف پارس خودرو در مقایسه با رقبای متعدد ارزش خرید خواهد داشت.

اگر طراحی مدرن، امکانات و تجهیزات رفاهی مطلوب جز اولویت‌های شماست که مصرف سوخت اقتصادی هم داشته باشند، برلیانس H320 یگ گزینه عالی در رنج قیمتی خود است اما اگر در جستجوی ایمنی بالاتر و کیفیت ساخت بهتر هستید که در صورت نیاز بتوانید خودرو را هم به‌سرعت بفروشید، باید گزینه دیگری را انتخاب کنید!

در بحث خرید خودرو آنچه مهم است اولویت‌های شماست. اگر مزایای ارائه شده به تناسب بودجه و خواسته‌های شماست، H320 گزینه با ارزشی برای انتخاب است اما اگر معایب معرفی شده قابل تحمل نیست، از خرید این مدل صرف‌نظر کنید.

باید یادآوری کرد که تولیدات جدید H320 با یک موتور ۱٫۶۵ لیتری وارد بازار می‌شوند که ۱۱۴ اسب بخار توان دارند و از یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک ساخت هیوندای برخوردار هستند که تجربه رانندگی متفاوتی ارائه می‌دهند!

شما چه نظری در مورد برلیانس H320 دارید؟ خوشحال می‌شویم که تجربیات رانندگی با این خودرو را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس