برلیانس برندی مطرح در خودروسازی چین

برلیانس برندی مطرح در خودروسازی چین

در سال‌های اخیر خودروهای چینی بیشتری به بازار دنیا عرضه شده‌اند که به دلیل همکاری با برندهای مطرح اروپایی از کیفیت بهتری برخوردارند. برلیانس یکی از برندهای چینی است که در زمانی کوتاه نام خوبی برای خود ایجاد کرده است.

گروه خودرو برلیانس (Brilliance Auto Group) که در سال ۱۹۹۲ در کشور چین تشکیل شد، تولید کننده خودرو و قطعات خودرو است.

این شرکت در ابتدا با استفاده از تکنولوژی تویوتا به تولید ون‌های کوچک پرداخت اما هرگز با این شرکت محصول مشترکی تولید نکرد.

در سال ۲۰۰۳ پس از پناهندگی موسس خودرو، یانگ رونگ به آمریکا، برلیانس با BMW قراردادی امضا کرد تا سدان‌هایی در چین تولید شود. محصولات مشترک این شرکت و بی‌ام‌و به همراه آئودی‌های گروه FAW و مرسدس‌های بنز بیجینگ از معدود خودروهای لوکس غربی بودند که عملکردی موفق در بازار چین داشتند.

علاوه بر بی‌ام‌و و تویوتا، برلیانس با میتسوبیشی و پورشه هم همکاری کرده و محصولات مشترکی با آن ها برای بازار چین مونتاژ کرده است.

مطابق آمار سال ۲۰۰۹، برلیانس هشتمین گروه بزرگ خودروسازی کشور چین است که بیش از ۱۵۰ هزار خودروی سواری و ۸۰ هزار ون به بازار عرضه کرده است.

در سال ۲۰۰۸ میلادی این کمپانی بزرگ خودروهای خود را به بازار اروپا هم عرضه کرد که فقط تا سال ۲۰۱۰ ادامه داشت و برنامه ورود به بازار آمریکا هم هرگز به مرحله عمل نرسید.

در حال حاضر برلیانس محصولات خود را به کشورهای روسیه، استرالیا، کره جنوبی، شیلی، کلمبیا، مصر و برخی کشورهای خاورمیانه مانند کویت صادر می‌کند.

برلیانس در حال حاضر در ۸۰ کشور دنیا با برندهای برلیانس، هواسونگ، ژونگوا و جینبی حضور دارد و ۱۲۰ میلیون دلار درآمد و ۴۹ هزار کارمند دارد و ارزش گروه ۱۶ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود. امروزه لوازم یدکی برلیانس به کسور های مختلفی نظیر ایران صادر می شود.

در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ برلیانس ۵ میلیون خودرو فروخته است و ظرفیت تولید کارخانه به ۸۵۶ هزار خودرو و ۱ میلیون موتور خودرو رسیده است.

همکاری با ب ام‌ و

همان‌طوری که اشاره شد، در سال ۲۰۰۳ برلیانس با ب ام‌ و آلمان قراردادی امضا کرد تا محصولاتی مشترک در چین تولید کنند که بی‌ام‌و سری ۳ و ۵ و بی‌ام‌و اکس ۱، سری ۵ و سری ۳ حاصل این قرارداد هستند که با استفاده از ۴۰ درصد قطعات چینی و ۶۰ درصد قطعات وارداتی تولید می‌شوند. بی‌ام‌وهای تولید این شرکت با نسخه اصلی تولید آلمان تفاوت‌هایی دارند.

برلیانس در ایران

شرکت‌های سایپا و پارس خودرو چند سالی است که با شرکت برلیانس همکاری می‌کنند که حاصل این همکاری تولید دو مدل H230 و V50 برای سایپا و مونتاژ H320 و H330 برای پارس‌خودرو بوده است.

ایم کمپانی قصد دارد در آینده‌ای نزدیک موتور خودروها را در ایران تولید کند و محصولات خود را به کشورهای همسایه ایران نیز صادر کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس