همکاری سایپا و برلیانس

آینده همکاری سایپا و برلیانس

خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های اقتصادی و صنعتی که شامل صنعت خودروسازی هم شده، باعث شد تا شرکای خارجی خودروسازان داخلی به همکاری خود با شرکت های ایرانی پایان دهند و خودروسازان را با خط تولید بدون قطعه رها کنند. این امر باعث شده که واردات خودرو و به ویژه لوازم یدکی برلیانس با مشکلات متعددی رو به رو شود.

در حال حاضر شرکت های خودروسازی مختلفی در کشور وجود دارند که با بازگشت تحریم های بین المللی و قطع همکاری شرکای خارجی آنان، مجبور به کاهش فعالیت خود و یا به کلی مجبور به تعطیل کردن خطوط تولید خودروهای خارجی خود شده اند.

پارس خودرو، یکی از خودروسازان بزرگ کشور است که بازگشت تحریم های بین المللی باعث شده تا شرکای خارجی آن قطع همکاری کرده و خطوط تولید آن را به کلی تعطیل کنند. دو شرکت خودروسازی رنو و برلیانس، شرکای اصلی پارس خودرو در کشور بودند که با تحریم مجدد صنعت خودروسازی بازار ایران را ترک کرده و همین موضوع باعث شد تا پارس خودرو در تولید و تکمیل تعهدات محصولات این دو شرکت به مشتریان داخلی با مشکل مواجه شوند.

 

با توجه به گفته های قائم مقام مدیر عامل شرکت سایپا در حوزه فروش و خدمات پس از فروش، سایپا با شرکت های خارجی که در روزهای تحریم بدعهدی کرده اند دیگر همکاری مشترکی نخواهد داشت.

حسن عموزاده در خلال کنفرانس خبری با خبرنگاران در این خصوص توضیح داد: «شرکت هایی مانند رنو، برلیانس و چانگان که در روزهای تحریم سایپا و مشتریان این شرکت را تنها گذاشته و با اعمال فشار از جانب آمریکا تعهدات خود را نیمه کاره رها کردند به هیچ عنوان فعالیت مشترکی با سایپا نخواهند داشت و نباید امیدی به همکاری مجدد داشته باشند.»

وی ادامه داد: «عدم پاسخگویی و همکاری شرکای خارجی ما سبب شد که هم سایپا و هم مشتریان این شرکت به دردسر افتاده و در اجرای تعهدات بدعهدی به وجود آید.»

باید منتظر ماند و دید که اگر روزی تحریم ها برداشته شده و یا روابط خودروسازان داخلی با شرکای خارجی خود بهبود یافت رفتار خودروسازان کشورمان چگونه خواهند بود.

 

همچنین در مونتاژ خودرو های برلیانس که توسط شرکت سایپا صورت می گرفت، کمبود قطعات یدکی این خودرو در بازار بیش از پیش به چشم می خورد و شرکت سایپا برای تامین این قطعات و خدمات پس از فروش مجبور شده تا به صورت غیر مستقیم این قطعات را تامین نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس